Menu
  • 51. DMO
     
  • 2017 slajd 02
  • 2017 slajd 03
  • 2017 slajd 04
  • 2017 slajd 05
  • 2017 slajd 06
  • 2017 slajd 07
  • 16 – 21 września 2017

  • 16 września 2017, godz.18.00 – Koncert Inauguracyjny

  • 17 września 2017, godz.18.00. Matthias Neumann – RECITAL MISTRZOWSKI

  • 18 września 2017, godz.19.30 – MEDITATION RELIGIEUS

  • 19 września 2017, godz.19.30 – ZACZNIJ OD BACHA – Koncert pamięci Zbigniewa Wodeckiego

  • 20 września 2017, godz.19.30 – SZTUKA IMPROWIZACJI

  • 21 września 2017, godz.19.30 – Koncert Finałowy

Kolegiata Bożego Ciała w Bieczu
SZTUKA IMPROWIZACJI

Koncert na zakończenie IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Sztuka Budownictwa Organowego”

 

Wykonawcy

Tomasz Orlow – organy
Arkadiusz Bialic – organy

Program

J.S. Bach, D. Buxtehude – improwizacje organowe

 


Tomasz Orlow

tomasz Orlow

Organista, improwizator, pedagog, organolog i organmistrz, jest pracownikiem Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego, prowadzi zajęcia z zakresu gry organowej, improwizacji oraz organoznawstwa.
Urodził się w Jaśle. W latach 1993-1998 odbył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem i ocenę celującą z recitalu dyplomowego. Podczas studiów brał udział w mistrzowskich kursach interpretacji organowej prowadzonych przez następujących pedagogów: prof. Roland Maria Stangier (Niemcy), prof. Istvan Ella (Węgry), prof. Ferdynand Klinda (Bratysława), prof. Andre Isoir (Paryż), prof. Wolfgang Zerer (Niemcy), prof. Ludger Lohmann (Niemcy). W latach 1999-2000 jako stypendysta Fundacji Kultury doskonalił swoje umiejętności improwizatorskie w zakresie kontrapunktu ścisłego oraz improwizacji swobodnej w Robert-Schumann Musikhochschule w Düsseldorfie, w klasie improwizacji organowej prof. Wolfganga Seifena.

Tomasz Orlow jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J.P. Sweelincka w Gdańsku w 1997 roku, gdzie uzyskał II nagrodę (pierwszej nie przyznano), oraz laureatem I Międzynarodowego Konkursu Organowego w Warszawie w 1997 roku (wyróżnienie). W roku 2005 obronił rozprawę doktorską zatytułowaną Improwizacja jako sztuka kreatywna w aspekcie repliki, rekonstrukcji i interpretacji dzieła muzycznego i otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych przyznany przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Prowadzi żywą działalność koncertową w kraju i za granicą, związaną przede wszystkim z upowszechnianiem sztuki improwizacji. Poświęca się również pracy organmistrzowskiej i organologicznej uczestnicząc, wspólnie z doktorem Markiem Urbańczykiem, w projektach konserwatorskich i rekonstrukcyjnych zabytkowych instrumentów.

Arkadiusz Bialic

Arkadiusz Bialic

Prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z recitalami solowymi, koncertami symfonicznymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą promując w szczególności muzykę polską.
W roku 2000 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. J. Serafina a rok później Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy) w klasie prof. Z. Száthmary. Dalsze studia kontynuował w klasie solistycznej pod kierunkiem prof. D. Rotha w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, które ukończył dyplomem Konzertexamen w 2003 roku. Swoje umiejętności doskonalił również na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: M.C. Alain, G. Boveta, O. Latry, J. Laukvika, L. Lohmana, D. Titteringtona, H. Vogla. Za wybitne osiągnięcia był wielokrotnie wyróżniany stypendiami fundacji polskich i niemieckich, w tym m.in. Ministra Kultury i Sztuki RP oraz Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD).

Jest zdobywcą wielu nagród na międzynarodowych konkursach organowych w tym m.in. III. Nagrody na Schweizer Orgelwettbewerb w 1998 roku oraz II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Jana Pieterszoona Sweelincka w Gdańsku w 2000 roku. W 2002 roku jako pierwszy i jak dotąd jedyny Polak został laureatem prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Organowego Grand Prix du Chartres we Francji, gdzie uzyskał II Grand Prix, co otworzyło przed nim drogę do międzynarodowej kariery solowej.

W ramach swej działalności koncertowej występował na wielu renomowanych festiwalach we Francji, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii i Włoszech oraz na większości znaczących festiwali organowych w Polsce. Jako solista występował m.in. z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Orkiestry Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Ma także na swym koncie szereg prawykonań utworów współczesnych, nagrania płytowe oraz nagrania archiwalne dla polskiego i słowackiego radia.

Arkadiusz Bialic jest fundatorem i prezesem Fundacji Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego od jej powstania. Jest pracownikiem naukowym Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Dni Muzyki Organowej w Krakowie.

Sztuka improwizacji

Świat oczekuje od nas ciągłego marszu naprzód, bez rozglądania się na boki. Narzekamy na presję pogoni za nowościami, ale tak naprawdę owo pragnienie zmiany wypływa z nas samych. Z jednej strony stagnacja rodzi frustrację, z drugiej – poruszanie się po stałym gruncie daje poczucie bezpieczeństwa. W muzycznym uniwersum z pomocą przychodzi nam improwizacja – najstarsza i najbardziej pierwotna praktyka wykonawcza, solidny pomost łączący to, co dobrze znane, z nowo odkrywanymi terytoriami. Obecna we współczesnej twórczości jazzowej, improwizacja była szczególnie żywa również w barokowej praktyce generałbasu, polegającej na dokomponowaniu do zapisanej linii basu pozostałych głosów (co miało miejsce w trakcie wykonywania utworu). Biorąc swój początek z basso continuo, przejawiała się potem na wiele sposobów – od wariacji ostinatowych po sztukę improwizowania kadencji. Na wyżyny improwizacyjnego myślenia wzniósł się J.S. Bach, który tworząc na poczekaniu organowe przygrywki i preludia między częściami mszy, kreował niezwykle kunsztowne utwory polifoniczne. Z biegiem lat krystalizacja zasad systemu harmonicznego i rozwój języka muzycznego coraz bardziej ograniczała praktykę improwizacji, a perfekcyjne odtwarzanie zajęło miejsce nie poddającego się zastanym schematom, spontanicznego tworzenia muzyki. Na szczęście mniej lub bardziej kontrolowane improwizacje przetrwały w środowisku jazzmanów i organistów. Jedni i drudzy potrafią na podstawie znanych wątków snuć autonomiczne, choć rozgrywające się w świecie oryginału opowieści. Najlepsi wykonawcy udowadniają, że improwizacja wciąż przenosi się w dalsze obszary, obejmuje świeże przestrzenie. Fascynujące, za każdym razem nieco inne historie dają słuchaczowi poczucie odkrywania, bycia świadkiem narodzin nowych bytów. Ulotność tej niezwykłej chwili czyni ją szczególnie cenną.

Festiwal 2017

Kontakt

Fundacja Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego
ul. Grodzka 60/13, 31-044 Kraków

KRS: 0000506013
Regon:123098179
NIP:676 247 54 95

www.arsorgani.pl
fundacja@arsorgani.pl

Tel.: (+48) 517 018 064