Menu
  • 51. DMO
     
  • 2018 slajd 02
  • 2018 slajd 03
  • 2018 slajd 03
  • 05 slider 2018
  • 06 slider 2018
  • Arkadiusz Bialic – Recital
  • Koncert finałowy
  • 22 września – 6 października 2018

  • 22 września, godz 20.00 – PROLOG, Dariusz Przybylski

  • 28 września, godz 20.00 – Koncert Inauguracyjny

  • 29 września, godz 18.00 – Powtórzenie Koncertu Inauguracyjnego

  • 30 września, godz 18.00 – Maraton Organowy

  • 2 października, godz 20:00 – Konert Kameralny

  • 4 października, godz 20:00 – Recital

  • 6 października, godz 20:00 – Koncert Finałowy

Sala Filharmonii im. K. Szymanowskiego, ul. Zwierzyniecka 1

|KONCERT PAMIĘCI PROF. BRONISŁAWA RUTKOWSKIEGO (w 120. rocznicę urodzin) ORAZ PROF. JANA JARGONIA (w 90. rocznicę urodzin)|

 

Wykonawcy

Józef Serafin – organy
Krzysztof Musiał – organy
Krzysztof Lukas – organy 

Program

Cz. I. 
Józef Serafin – organy

Jehan Alain (1911–1940)
Christe eleison. Amen
Deuxième Fantaisie JA 117
Postlude pour l’office de Complies JA 29

Ferenc Liszt (1811–1886)
Evocation à la chapelle Sixtine

Igor Strawiński (1882–1971)
Berceuse i Finale z baletu Ognisty Ptak (transkrypcja na organy: Maurice Besly)

Cz. II.
Krzysztof Musiał – organy

Jan Podbielski (poł. XVII w.)
Praeludium in d

Feliks Nowowiejski (1877–1946)
Lento. Regina Angelorum z VI Symfonii Organowej op. 45 nr 6

Marian Sawa (1937–2005)
Witraże

Mieczysław Surzyński (1866–1924)
Toccata fis-moll z op. 36

Cz. III.
Krzysztof Lukas – organy

Konstanty Gorski (1859–1924)
Fantazja f-moll

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Fantazja i fuga g-moll BWV 542

Mieczysław Surzyński (1866–1924)
Chant triste

Louis Vierne (1870–1937)
Finał z VI Symfonii organowej op. 59


Podczas maratonu upamiętniającego dwie ikony polskiej organistyki – prof. Bronisława Rutkowskiego (w 120. rocznicę urodzin) oraz prof. Jana Jargonia (w 90. rocznicę urodzin) nie mogło zabraknąć dzieł z jednej strony oddających piękno i szeroką paletę barw, z drugiej zaś możliwości techniczne organów, które od wieków niezmienne fascynują ludzkość, pomagając w zadumie i modlitwie, budząc respekt, czy po prostu zachwycając swoim złożonym brzmieniem. Muzyczny hołd złoży trzech wybitnych organistów, którzy przedstawią utwory kilku przenikających się generacji kompozytorów-organistów, zarówno tych działających w Polsce, jak i za granicą.

W pierwszym segmencie Józef Serafin zaprezentuje dzieła francuskiego kompozytora i organisty Jehana Alaina (1911–1940). Usłyszymy Christe eleison. Amen, Deuxième Fantaisie JA 117 oraz Postlude pour l’office de Complies JA 29. Jehan Alain to jeden z najbardziej utalentowanych i oryginalnych kompozytorów wywodzących się z francuskiej szkoły organistowskiej I połowy XX wieku. Pochodził z rodziny o tradycjach muzycznych – organistą był jego ojciec, a także młodszy brat i młodsza siostra Marie-Claire Alain (1926–2013). W 1937 roku podczas wakacyjnego pobytu w Alpach Francuskich, w wieku 23 lat zginęła tragicznie jego siostra Odile, ratując ich młodszego brata Oliviera. To zdarzenie wpłynęło na powstanie niezwykłego dzieła – Litanii, ukończonych kilka dni po śmierci siostry. Alain inspirował się w swojej twórczości muzyką Claude’a Debussy’ego, Oliviera Messiaena, kulturą Dalekiego Wschodu, muzyką dawną oraz jazzem. Świetnie rozwijającą się karierę przerwała wojna i tragiczna, przedwczesna śmierć. Alain zginął na froncie podczas II wojny światowej. Deuxième Fantaisie (Druga fantazja) z 1936 roku utrzymana w klasycznej formie sonatowej, rozpoczyna się niepostrzeżenie stylizowaną, archaiczną melodią w wysokim rejestrze, po której następują sekwencje akordów, a następnie wszystko zmierza do wyciszenia. W dziele tym słychać inspiracje muzyką Afryki Północnej. Z kolei Postlude pour l’office de Complies z 1932 roku to kompozycja, która oparta jest na melodii chorału gregoriańskiego śpiewanej podczas Komplety, charakterem zbliżona do kołysanki.

Evocation à la chapelle Sixtine Franza Liszta z 1862 roku to niezwykle ciekawa kompozycja przywodząca na myśl popularne w XIX wieku fortepianowe aranżacje popularnych operowych tematów. Utwór dzieli się na cztery części, które wykorzystują i przekształcają na przemian Miserere Gregoria Allegriego i motyw Ave verum corpus Wolfganga Amadeusa Mozarta. Obie kompozycje pozostają w repertuarze Chóru Kapeli Sykstyńskiej.

Na koniec pierwszej części zabrzmią Berceuse i Finale z baletu Ognisty Ptak Igora Strawińskiego w transkrypcji na organy autorstwa Maurice‘a Besly‘a. W drugim segmencie Krzysztof Musiał przedstawi utwory organowe polskich kompozytorów. Praeludium in d to utwór przypisywany Janowi Podbielskiemu, kompozytorowi działającemu w połowie XVII w. na Mazowszu. Informacje na temat jego biografii są niepotwierdzone. Prawdopodobnie należał on do rodziny organistów znanych z działalności w Królewcu, na przełomie XVII i XVIII wieku. W Warszawskiej Tabulaturze Organowej (ok. 1660) znalazło się wspomniane Praeludium, czyli jedyny utwór podpisany nazwiskiem kompozytora – Johannis Podbielsky. Pozostałe utwory w zbiorze są anonimowe.

Nieocenione zasługi na polu polskiej organistyki ma kompozytor dopiero od niedawna odkrywany i należycie doceniany – Feliks Nowowiejski (1877–1946), autor wyjątkowych, także w skali europejskiej, późnoromantycznych dziewięciu Symfonii organowych. Z pisemnej wypowiedzi Nowowiejskiego wiemy, że utwory te stanowią jego „testament muzyczny”. Lento. Regina Angelorum (Królowo Anielska) pochodzi z Symfonii organowej nr 6 a-moll op. 45, skomponowanej przed 1931 rokiem. 

Witraże na organy z 1980 roku, to niezwykle interesujący pod względem kolorystycznym utwór Mariana Sawy (1937–2005), organisty, kompozytora i pedagoga, absolwenta klasy organów u prof. Feliksa Rączkowskiego i klasy kompozycji u prof. Kazimierza Sikorskiego, związanego przez większość życia z ośrodkiem warszawskim.

Ostatnim utworem w wykonaniu Krzysztofa Musiała będzie kompozycja Mieczysława Surzyńskiego (1866–1924) – wybitnego organisty, pedagoga, chórmistrza i kompozytora. „Doprawdy nie mielibyśmy chyba wcale literatury organowej koncertowej w wielkim stylu, gdyby nie p. Mieczysław Surzyński, który ukochawszy ten piękny instrument, a rozporządzając wybitną techniką wirtuozowską i kompozytorską, postanowił wzbogacić naszą ubogą literaturę cennemi dziełami“ – pisał w 1906 roku Feliks Starczewski. W istocie, gdyby nie ten genialny wirtuoz, improwizator i kompozytor, polska literatura organowa byłaby o wiele uboższa. Dość wspomnieć, że to właśnie Surzyński jest autorem pierwszego polskiego koncertu na organy z orkiestrą – Koncertu g-moll op. 35. Toccata to pierwsza część suitowej kompozycji Improvisations pour orgue op. 36. Drugą częścią tego dzieła jest Chant triste, którą zaprezentuje bohater trzeciej i ostatniej odsłony maratonu organowego – Krzysztof Lukas.
W jego wykonaniu usłyszymy neoromantyczną Fantazję organową f-moll Konstantego Gorskiego (1859–1924). Dzieło uważane jest za jeden z najlepszych utworów w polskiej późnoromantycznej literaturze organowej, porównywana z dziełami Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Swym rozmachem imponuje z kolei Fantazja i fuga g-moll BWV 542 Johanna Sebastiana Bacha. Biografowie lipskiego kantora przytaczają, że właśnie tę fugę Bach zaimprowizował w 1720 roku, starając się o posadę organisty w kościele św. Jakuba w Hamburgu. Za temat fugi posłużyła kompozytorowi popularna melodia holenderska, użyta jako wyraz uznania dla twórczości Johanna Adama Reinckena, jednego z głównych przedstawicieli północnoniemieckiej szkoły organowej.

Na zakończenie zabrzmi Finał z VI Symfonii organowej h-moll op. 59 autorstwa Louisa Vierne’a (1870–1937), twórcy niemal całkowicie niewidomego od urodzenia. Utwory tego wielkiego wirtuoza epoki fin de siècle i wybitnego kompozytora, posiada w repertuarze każdy szanujący się organista. Od 1900 aż do śmierci, Vierne piastował zaszczytne stanowisko głównego organisty Katedry Notre-Dame w Paryżu. Wieńcząca maraton finałowa część VI Symfonii organowej to jednocześnie hołd dla prof. Bronisława Rutkowskiego (1898–1964), który był uczniem francuskiego organisty w Schola Cantorum w Paryżu.

Mateusz Borkowski

Józef Serafin

Józef Serafin

urodził się w 1944 roku w Krakowie. Ukończył z odznaczeniem studia w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie organów prof. Bronisława Rutkowskiego i prof. Jana Jargonia. W latach 1970–72 studiował w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Antona Heillera, uzyskując dyplom z odznaczeniem i nagrodę specjalną.

Jest laureatem pierwszych nagród otrzymanych w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi (1964), Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Warszawie (1967) i Międzynarodowym Konkursie Organowym w Norymberdze (1972).

Występował niemal we wszystkich krajach Europy, a także w Japonii, Kanadzie i USA. Dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych (Polskie Nagrania, Veriton, EMI-Electrola, Motette, Aulos, Dux). Brał udział w pracach Jury wielu międzynarodowych konkursów organowych, m.in. w Norymberdze, Pradze, Manchester, Beauvais i Gdańsku.

Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Był również wykładowcą uniwersytetów w Japonii, Kanadzie i USA, a także profesorem oraz wieloletnim Kierownikiem Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. W roku 1996 prowadził klasę mistrzowską w Seulu (Korea Płd.). W 2018 roku otrzymał tytuł profesora honorowego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Pełni funkcję kierownika artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim oraz Leżajsku.

Krzysztof Musiał

Krzysztof Musiał

urodził się w 1992 roku w Brzesku. Naukę gry na organach rozpoczął w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Tarnowie i kontynuował ją w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Władysława Żeleńskiego oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie  w klasach prof. dra hab. Andrzeja Białki (dyplom z wyróżnieniem). W ramach programu Erasmus+ studiował również w Musikhochschule Lübeck (klasa prof. Arvida Gasta).

Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów organowych, m.in. III nagrody na X Międzynarodowym Konkursie im. Mikaela Tariverdieva w Kaliningradzie (2017), III nagrody na VI Międzynarodowym Konkursie im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (2017) oraz II nagrody na VI Ogólnopolskim Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2017). Zdobywał także wyróżnienia za wykonawstwo utworów Johanna Sebastiana Bacha.

Interesuje się również muzyką kameralną. Wraz z Jakubem Woszczalskim wykonuje utwory przeznaczone na duo organowe, a ich współpraca została doceniona podczas Konkursu Muzyki Organowej
i Organowo-Kameralnej Artem Cameralem Promovere w Mielcu (2016), gdzie zdobyli I nagrodę oraz dalsze wyróżnienia. Zostali również finalistami I Międzynarodowego Konkursu Duetów Organowych A Quattro Mani w Nowym Sączu (2018).

Występował jako solista i kameralista podczas międzynarodowych i ogólnopolskich festiwali, a wśród nich są m.in. Staromiejskie Koncerty Organowe w Poznaniu, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku, Festiwal Organowy Młodych w Sejnach, czy Wieczory Tumskie we Wrocławiu. Koncertował również we Francji, Holandii, Libanie, Niemczech, Rosji i na Litwie.

Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez krajowych i zagranicznych pedagogów, m.in. Johannesa Gefferta, Lorenzo Ghielmiego, Bernharda Haasa, Michela Radulescu, Juliana Gembalskiego i Józefa Serafina.

Krzysztof Lukas

Krzysztof Lukas

rozpoczął naukę gry na organach w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Rybniku w klasie prof. Władysława Szymańskiego. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Jako stypendysta m.in. Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD), kontynuował studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Jona Laukvika.

Swoją edukację uzupełniał też na licznych kursach mistrzowskich u niemal wszystkich najwybitniejszych organistów europejskich. Szczególne znaczenie miały dla niego spotkania z Tonem Koopmanem i Guy Bovetem. U tych artystów odbywał też studia prywatne. W latach 2004–2006 studiował także teologię na uniwersytecie w Tybindze.

W roku 1997 zdobył pierwszą nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Rumi. Ponadto jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów organowych w Niemczech, Francji, Włoszech i w Rosji. Jest m.in. zdobywcą pierwszych nagród na konkursie organowym Nicolas de Grigny w Bitche we Francji w 2001 roku, na międzynarodowym konkursie organowym w Rzymie oraz drugiej nagrody ex aequo na II Międzynarodowym Konkursie Organowym im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie w tym samym roku.

Występował dotychczas w kilkunastu krajach europejskich, w północnej Afryce oraz w Azji. Do jego najważniejszych występów należą koncerty w Wiedniu (katedra Św. Szczepana, Radiokulturhaus ORF, koncert transmitowany na żywo przez radio ORF1), Londynie (Westminster Cathedral, The Temple Church, Manoukian Cultural Center – na zaproszenie The Keyboard Trust), Norymberdze (Meistersingerhalle), Bolonii (Bazylika Św. Antoniego), Jokohamie (Minato Mirai Hall), Tokio (Lilia Hall), w Seulu (kościół Kyungdung), w Moskwie (katedra św. Piotra i Pawła), w Algierze (Notre Dame d’Afrique), a także w różnych cyklach koncertowych w Genewie, Rzymie, Rimini, Kaliningradzie, Stuttgarcie, Warszawie, Katowicach, Krakowie, Leżajsku, Kamieniu Pomorskim i in. Dokonał nagrań dla rozgłośni radiowych i telewizyjnych w Polsce, Niemczech, Austrii, we Włoszech i na Słowacji. W 2008 roku ukazała się jego pierwsza płyta nagrana na organach Paula Berschdorfa w Wodzisławiu Śląskim.

Prowadzi kursy i seminaria dotyczące interpretacji muzyki organowej w Europie oraz w Azji. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Na podstawie rozprawy doktorskiej traktującej o aspektach tempa rubato
w muzyce organowej otrzymał tytuł doktora sztuki muzycznej.

Festiwal 2017

Kontakt

Fundacja Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego
ul. Grodzka 60/13, 31-044 Kraków

KRS: 0000506013
Regon:123098179
NIP:676 247 54 95

www.arsorgani.pl
fundacja@arsorgani.pl

Tel.: (+48) 603 751 004