Menu
  • 51. DMO
     
  • 2018 slajd 02
  • 2018 slajd 03
  • 2018 slajd 03
  • 05 slider 2018
  • 06 slider 2018
  • Arkadiusz Bialic – Recital
  • Koncert finałowy
  • 22 września – 6 października 2018

  • 22 września, godz 20.00 – PROLOG, Dariusz Przybylski

  • 28 września, godz 20.00 – Koncert Inauguracyjny

  • 29 września, godz 18.00 – Powtórzenie Koncertu Inauguracyjnego

  • 30 września, godz 18.00 – Maraton Organowy

  • 2 października, godz 20:00 – Konert Kameralny

  • 4 października, godz 20:00 – Recital

  • 6 października, godz 20:00 – Koncert Finałowy

Bazylika św. Michała Archanioła i św. Stanisława Biskupa i Męczennika na Skałce ul. Skałeczna 15

|KONCERT KAMERALNY|

Wykonawcy

Roman Perucki – organy
Łukasz Długosz – flet

Program

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Preludium i fuga Es-dur BWV 552

Hermann Schroeder (1904–1984)
Sonata for flute
- Allegro animato
- Larghetto cantabile
- Vivace

Daniel Magnus Gronau (~1700–1747)
Partita In Dich hab ich gegoffet Herr

Cécile Chaminade (1857–1944)
Meditation

Louis Vierne (1870–1937)
z Piece de fantasie:
- Preambulum
- Cortège

Paweł Łukaszewski (*1968)
Arioso na flet i organy

Julien Bret (*1971)
Suita Hevelius

Krzysztof Penderecki (*1933)
Misterioso

Wojciech Kilar (1932–2013)
Aria


Połączenie brzmienia ogromnych organów oraz instrumentu o tak niewielkich rozmiarach, jak flet, może początkowo wydawać się karkołomnym przedsięwzięciem. Próba ich syntezy przywodzi na myśl starcie Dawida z Goliatem... Ale tu nie ma miejsca na walkę. Nikt nie zostaje pokonany, a wygraną stanowi odnalezienie wspólnego, zrozumiałego dla obu stron języka muzycznego. Prawdziwym zwycięzcą zostaje zaś audytorium.

Podczas swoich licznych podróży Johann Sebastian Bach testował wiele organów. Mieszkając w Lipsku ubolewał, że nie ma na własny użytek dość wielkiego i pięknego egzemplarza – ani organy z kościoła Świętego Tomasza, ani uniwersyteckie nie były dla niego dość dobre. To właśnie w tym mieście napisał jednak wiele arcydzieł organowych, w tym Preludium i fugę Es-dur BWV 552. Utwory, wchodzące w skład zbioru opublikowanego w 1739 roku, Bach uważał za idealny komentarz do prawd wiary – dlatego badacze jego twórczości wiążą strukturę muzyczną preludium i fugi z tajemnicą Trójcy Świętej (preludium ma trzy sekcje, fuga jest potrójna, a tonacja Es-dur liczy sobie trzy bemole).

Muzyka religijna stanowiła główne pole działalności rodaków Johanna Sebastiana – XX-wiecznego kompozytora Hermana Schroedera i działającego dwa wieki przed nim Daniela Magnusa Gronau. Autor mszy, kantat i użytkowych kompozycji kościelnych, Schroeder skomponował także sporo koncertów i sonat na różne instrumenty – m.in. powstałą w latach siedemdziesiątych Sonatę na flet. Spokrewniony z Beethovenem ze strony matki, przeciwstawiał się biernemu naśladownictwu romantycznych ideałów, w swojej twórczości zgrabnie łącząc chorał gregoriański, barokową polifonię i nowoczesny linearyzm.

Daniel Magnus Gronau przez większość życia pełnił funkcję organisty w gdańskich kościołach. Twórca partity In Dich hab ich gegoffet Herr był poważany w środowisku muzycznym miasta, o czym świadczą zachowane pochlebne opinie oraz dokumenty potwierdzające jego wysokie zarobki. Współcześni badacze muzyki organowej zawdzięczają mu wiedzę na temat XVIII-wiecznej rejestracji, której źródłem są cykle wariacji Daniela Magnusa, opatrzone oznaczeniami rejestracyjnymi.
Oczywiście nie tylko kościelna muzyka może zostać językiem kontemplacji. Melodyjna Méditation autorstwa Cécile Chaminade – pianistki i kompozytorki z Paryża, która na początku XX wieku święciła triumfy w salonach Europy oraz Ameryki – przenosi słuchaczy w obszar z pogranicza jawy i snu, pozwalając odpocząć zmysłom. Bogata twórczość Chaminade była rozmaicie oceniana przez krytyków, jednak większość jej kompozycji odniosła sukces finansowy – być może dlatego, że Cécile została żoną marsylskiego wydawcy Louisa-Mathieu Carbonela... Faktem jest jednak, że jej utrzymane w późno romantycznym stylu utwory przyciągały publiczność do sal koncertowych. 

W kręgu francuskim narodziła się także suita Hévélius, skomponowana przez zafascynowanego astronomią Juliena Breta, Pièces en style libre i Pièces de fantaisie Louisa Vierne’a – wieloletniego organisty katedry Notre Dame. Suita Breta została zamówiona przez władze Gdańska w hołdzie dla związanego z tym miastem uczonego Jana Heweliusza, który swoje instrumenty astronomiczne konstruował z precyzją godną budowniczego organów. 

Polską muzykę XX wieku reprezentują utwory Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Wojciecha Kilara. Natchnione, niemal zawieszone w czasie kompozycje oscylują między mało ostentacyjną modlitwą a melancholijnym zamyśleniem – i chociaż tradycyjnie organy wydają się ściśle związane z twórczością sakralną, tu okazuje się, że ich repertuar obejmuje dużo szersze spektrum muzyki. Co więcej, „król instrumentów” brzmi doskonale nie tylko wtedy, kiedy gra solo. Świetnie sprawdza się również w roli akompaniatora, a koncert kameralny z jego udziałem to prawdziwa uczta dla ucha. 

Dorota Staszkiewicz

Roman Perucki

Roman Perucki

Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie organów prof. Leona Batora (1986). Uczestniczył w mistrzowskich kursach organowych w kraju i za granicą. Od 1997 roku jest profesorem gdańskiej Akademii Muzycznej (w latach 1996–1999 był Prorektorem ds. artystycznych). Były członek Senatu AM. Od 2012 roku kierownik Katedry Organów, Klawesynu, Akordeonu i Gitary. Kierownik artystyczny Akademii Improwizacji, organizowanej przez gdańską uczelnię. Ponadto prowadził klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku.

Tytuł naukowy profesora nauk muzycznych otrzymał w styczniu 2000 roku. Jest wychowawcą licznych laureatów międzynarodowych konkursów organowych. Jego dyplomanci kontynuują studia podyplomowe na renomowanych uczelniach europejskich. Recenzent licznych prac dyplomowych, doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich.

Prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Włoszech, Portugalii, Rosji, Meksyku, Chorwacji oraz wykłady w uczelniach i szkołach muzycznych na terenie całej Polski. Jest jurorem wielu międzynarodowych konkursów organowych (Włochy, Francja, Czechy, Rosja, Polska). W swoim dorobku ma już ponad 2500 recitali. Koncertował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, m.in. w Notre Dame (Paryż), katedra w Gandawie, w Brukseli (Belgia), Mariinsky Theater (St. Petersburg), Filharmonia Moskiewska, sale koncertowe w Mexico City i w Monterrey (Meksyk). Koncertuje w Polsce, w niemal wszystkich państwach Europy, w Rosji, Chinach, Australii, Ameryce Południowej, Kanadzie i USA. Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, telewizji Słowacji, Niemiec, Rosji, Białorusi i Anglii.

W swoim bogatym dorobku artystycznym posiada nagrania płytowe i DVD (ponad 40 płyt CD – jedna z nich uzyskała status platynowej, jedna złotej). Jego płytę Messe pour les paroisses Fr. Couperina Bohdan Pociej uznał w „Ruchu Muzycznym” za najlepsze nagranie roku 1991 wydane w Polsce, a II płyta Oliwska nominowana była do nagrody Fryderyka.

Od 1993 roku jest Dyrektorem Naczelnym Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku (w latach 1993–1997 Dyrektor Artystyczny). Z jego inicjatywy i pod jego nadzorem powstało Gdańskie Centrum Muzyczno-Kongresowe, siedziba Filharmonii (2005). Jego bogate kontakty zawodowe umożliwiły zorganizowanie na scenach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej koncertów wielu światowej klasy artystów takich jak: Maxim Vengerov, Siergiej Stadler, Barbara Hendrix, Ann Murray, Lucia Aliberti, Helen Bickers, Nigel Kennedy, Marc Minkowski, Jean Guillou oraz orkiestr, m.in.: Gewandhausorchester zu Leipzig, Orkiestry Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga, czy Filharmoników Moskiewskich. Jest członkiem Rady Programowej Festiwalu Solidarity of Arts. Z jego inicjatywy podjęto prace zagospodarowujące teren nadbrzeża Ołowianki oraz budowę kładki łączącej Ołowiankę z Gdańską Starówką.

Honorowo pełni funkcję Prezesa Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Sacra. Jest założycielem oraz Dyrektorem Organizacyjnym i Artystycznym prestiżowych, międzynarodowych festiwali i cykli prezentujących muzykę organową: Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Katedrze Oliwskiej, Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J.P. Sweelincka w Gdańsku, cyklu koncertów Bliżej Bacha, koncertów z okazji Jarmarku św. Dominika w kościele oo. Dominikanów w Gdańsku oraz festiwali organowych w kościołach Pomorza Gdańskiego (w Jastrzębiej Górze, Żarnowcu, Jastarni, Rumi, Stegnie, Fromborku) oraz w Kazimierzu Dolnym. Jest I. organistą Archikatedry Oliwskiej oraz przewodniczącym Komisji ds. Organów Archidiecezji Gdańskiej. Rzeczoznawca organowy. Od 1999 roku jest prezesem Stowarzyszenia Miłośników Archikatedry Oliwskiej, które pomaga przy restauracji zabytków tej jednej z największych i najpiękniejszych świątyń w Polsce.

Za swą działalność organizacyjną i artystyczną otrzymał wiele nagród i wyróżnień, wśród których wymienić należy: Nagrodę Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury (1999), złotą odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej (2005), srebrny medal Gloria Artis (2007), Pomorską Nagrodę Artystyczną – Gryfa Pomorskiego (2007), nagroda Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki (2007). Ponadto za zasługi dla Gdańska został odznaczony Medalem św. Wojciecha. Posiada również najwyższe odznaczenia papieskie: Pro eclessiae et Pontifice, przyznane przez Ojca Świętego Jana Pawła II oraz Order św. Sylwestra nadany przez papieża Benedykta XVI.

Łukasz Długosz

Łukasz Długosz

Uznany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą.

Absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven.

Jest laureatem wszystkich ogólnopolskich konkursów fletowych oraz zdobywcą czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych w tym tak prestiżowych jak: 8. Międzynarodowy Konkurs Fletowy im. Jean Pierre Rampala w Paryżu, 3. Międzynarodowy Konkurs Fletowy im. Carla Nielsena w Odense, 1. Międzynarodowy Konkurs Fletowy im. Theobalda Böhma w Monachium oraz 5. Międzynarodowy Konkurs Fletowy im. Leonardo de Lorenzo w Viggiano.

Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami. Jako solista występował m.in.: w Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthaus we Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium. Grał pod batutą takich gwiazd jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Jerzy Maksymiuk czy Jacek Kaspszyk. Jest wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora.

W 2010 roku Łukasz Długosz miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra, z którą nagrał płytę z koncertem fletowym Michaela Colina. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Jego liczne nagrania płytowe zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską oraz otrzymał szereg nagród fonograficznych w tym nagrodę International Classical Music Award (ICMA).

Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic.

Na swoim koncie ma szereg prawykonań kompozycji polskich i zagranicznych twórców m.in.: Enjotta Schneider, Pawła Mykietyna, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Piotra Mossa, Michaela Colina i wielu innych.

Jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych. Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Reprezentuje Polskę na licznych międzynarodowych konwencjach fletowych.

Łukasz Długosz był dwukrotnie nominowany do Paszportów Polityki oraz nagrody Fryderyki i Gwarancje Kultury TVP Kultura. Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał szereg prestiżowych nagród i stypendiów m.in.: Gasteig Musikpreis, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Zeit-Preis, Deutsche Stiftung Musikleben.

Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich.

Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Festiwal 2017

Kontakt

Fundacja Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego
ul. Grodzka 60/13, 31-044 Kraków

KRS: 0000506013
Regon:123098179
NIP:676 247 54 95

www.arsorgani.pl
fundacja@arsorgani.pl

Tel.: (+48) 603 751 004