Menu
  • 51. DMO
     
  • 2017 slajd 02
  • 2017 slajd 03
  • 2017 slajd 04
  • 2017 slajd 05
  • 2017 slajd 06
  • 2017 slajd 07
  • 16 – 21 września 2017

  • 16 września 2017, godz.18.00 – Koncert Inauguracyjny

  • 17 września 2017, godz.18.00. Matthias Neumann – RECITAL MISTRZOWSKI

  • 18 września 2017, godz.19.30 – MEDITATION RELIGIEUS

  • 19 września 2017, godz.19.30 – ZACZNIJ OD BACHA – Koncert pamięci Zbigniewa Wodeckiego

  • 20 września 2017, godz.19.30 – SZTUKA IMPROWIZACJI

  • 21 września 2017, godz.19.30 – Koncert Finałowy

Rieger, 1928 / Wacław Biernacki (?), 1956 / Michał Klepacki, 2007

Dyspozycja organów

Manuał I
Manuał II
Manuał III
Pedał
Bourdon 16’
Principal 8’
Doppel-gedakt 8’
Conzert-flöte 8’
Fugara 8’
Quintaton 8’
Octave 4’
Gedackt- flöte 4’
Quinte 2 2/3’
Super-octave 2’
Mixtur 4 fach.
Fagott 16’
Trompete 8’
Flauto-principale 8’
Gedeckt 8’
Portunal- flöte 8’
Salicional 8’
Principal 4’
Rohrflöte 4’
Flageolett 2’
Flautino 1’
Cornet 3-4 fach.
Mixtur 3 fach.
Clarinette 8’
Geigen-principal 8’
Flöte-harmonique 8’
Aeoline 8’
Vox coelestis 8’
Gemshorn 4’
Trawers- flöte 4’
Quintflöte 2 2/3’
Piccolo 2’
Terzflöte 1 3/5’
Mixtur 3 fach.
Oboe 8’
Vox humana 8’
Clairon 4’
Kontrabass 16’
Subbass 16’
Violonbass 16’
Quintbass 10 2/3’
Octavbass 8’
Bassflöte 8’
Cello 8’
Octave 4’
Posaune 16’
Trompete 8’

Głosy: 47
Klawiatury: 3+P
Traktura gry: elektryczna
Traktura rejestrów: elektryczna

Połączenia: I-P, II-P, III-P, II-I, III-I, III-II, Sub II-I, Super II-I, Sub III-I, Super III-I, Sub III-II, Super III-II

Urządzenia dodatkowe: elektroniczny system pamięci (setzer), register zbiorowy (T), tremolo II i III manuału, automat pedału, crescendo (z możliwością programowania), szafy ekspresyjne II i III manuału, wyłącznik głosów językowych, wyłącznik połączeń super- i suboktawowych

3 manuały: C-g3; pedał: C-f1.



Monumentalna bazylika, której budowę ukończono w 1912 r., wymagała wyposażenia w odpowiednie organy. W latach dwudziestych swoje usługi w tym zakresie proponowało jezuitom kilka firm organmistrzowskich: Gebrüder Rieger z Jägerndorfu, Wojciecha Zagórdy z Czernichowa, Dominika Biernackiego z Włocławka oraz Josepha Goebla z Gdańska. Ostatecznie w 1927 r. nowy instrument został zamówiony w firmie Rieger, która w roku następnym ukończyła montaż swego dzieła (opus 2317). Organy miały 33 głosy, 3 manuały i pedał oraz trakturę pneumatyczną. Niemal od samego początku z powodzeniem pełniły one rolę instrumentu koncertowego.

Pierwsza udokumentowana naprawa organów (zapewne po uszkodzeniach wojennych) miała miejsce 1947 r. i została przeprowadzona przez firmę Rieger. W 1956 r. zakończyła się przebudowa instrumentu zrealizowana pod nadzorem prof. Józefa Chwedczuka. Prace, wykonane prawdopodobnie przez firmę Wacława Biernackiego z Krakowa, obejmowały wymianę traktury pneumatycznej na elektropneumatyczną oraz modyfikację i rozszerzenie dyspozycji do 45 głosów. Zachowano wówczas pierwotny stół gry, wymieniając jedynie włączniki rejestrowe oraz usuwając oryginalną tabliczkę firmową.

Druga przebudowa, zakończona w 2007 r., została przeprowadzona przez Michała Klepackiego. Tym razem ponownie zmodyfikowano dyspozycję (zwiększając liczbę głosów do 47), wykonano trzy nowe miechy pływakowe, zainstalowano nowy, elektryczny stół gry (z elektronicznym systemem pamięci) oraz podłączono nową dmuchawę elektryczną. W obecnym kształcie organy u jezuitów, jako jedne z nielicznych w Krakowie, reprezentują estetykę symfoniczną.


Źródło:
Archiwum Prowincji Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego w Krakowie

 


Opracowanie: Piotr Matoga
organista, badacz historii organów w Krakowie. Prowadzi kwerendy w archiwach kościelnych, zakonnych, diecezjalnych i państwowych. Jest autorem książki pt. Organy w Bazylice OO. Karmelitów na Piasku w Krakowie (Lublin 2014) oraz szeregu artykułów publikowanych w periodykach naukowych: „Studia Claromontana" (od 2011 r.) oraz „Nasza Przeszłość" (od 2013 r.). Dla serii wydawniczej „Studia Organologica" przygotowuje cykl artykułów pt. Z badań nad historią organów w Krakowie. Jako prelegent bierze udział w konferencjach naukowych poświęconych muzyce i budownictwu organowemu w Polsce. Od 2010 r. jest organistą w parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krakowie-Kantorowicach.
p.matoga.organista@interia.pl

Festiwal 2017

Kontakt

Fundacja Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego
ul. Grodzka 60/13, 31-044 Kraków

KRS: 0000506013
Regon:123098179
NIP:676 247 54 95

www.arsorgani.pl
fundacja@arsorgani.pl

Tel.: (+48) 517 018 064