Menu
  • 51. DMO
     
  • 2017 slajd 02
  • 2017 slajd 03
  • 2017 slajd 04
  • 2017 slajd 05
  • 2017 slajd 06
  • 2017 slajd 07
  • 16 – 21 września 2017

  • 16 września 2017, godz.18.00 – Koncert Inauguracyjny

  • 17 września 2017, godz.18.00. Matthias Neumann – RECITAL MISTRZOWSKI

  • 18 września 2017, godz.19.30 – MEDITATION RELIGIEUS

  • 19 września 2017, godz.19.30 – ZACZNIJ OD BACHA – Koncert pamięci Zbigniewa Wodeckiego

  • 20 września 2017, godz.19.30 – SZTUKA IMPROWIZACJI

  • 21 września 2017, godz.19.30 – Koncert Finałowy

Jacek Siedlar, 1993

Dyspozycja organów

Manuał I
Manuał II
Pedał
Bourdon 16’
Pryncypał 8’
Flet Rurkowy 4’
Oktawa 4’
Szpicflet 4’    
Nasard 2 2/3’    
Flet Leśny 2’
Kornet 5x [od f]
Mixtura 6x
Fagot 16’
Trąbka 8’
Flet Gedakt 8’
Salicet 8’
Vox Coelestis 8’
Pryncypał 4’
Flet Otwarty 4’
Oktawa 2’
Kwinta 1 1/3’
Sesquialtera 2x
Mixtura 5x
Obój 8’
Clairon 4’
Subbas 16’
Kontrabas 16’
Oktawbas 8’
Fletbas 8’
Chorałbas 4’
Mixtura 4x
Puzon 16’
Trąbka 4’

Głosy: 30
Klawiatury: 2+P
Traktura gry: mechaniczna
Traktura rejestrów: mechaniczna

Połączenia: II-I, I-P, II-P

2 manuały: C-a3; pedał: C-f1


Pierwotny kościół Na Piasku został wzniesiony na przełomie XIV i XV w., natomiast prace wykończeniowe trwały do końca XV stulecia. Pierwszą pośrednią informacją o istnieniu organów jest wzmianka dotycząca organisty odnotowana w 1480 r. Na przestrzeni wieków w świątyni powstawały kolejne instrumenty.

Obecnie nawę główną zdobi barokowy prospekt, będący reliktem organów zbudowanych w latach 1711-1713 przed dwóch organmistrzów: Wawrzyńca i Wojciecha. Pierwotnie instrument stał na płytszym, drewnianym chórze i był wyposażony w sekcję pozytywu przedniego (usuniętą w 1889 r.). Według opisu z 1869 r. organy te były obiektem okazałym: miały trzydzieści sześć głosów rozdysponowanych pomiędzy dwa manuały i pedał. Po wielu remontach i doraźnych naprawach zostały zlikwidowane w 1916 r. Na szczęście ocalał zabytkowy prospekt sekcji głównej, z czasem ustawiony na nowej emporze ukończonej w 1930 r. Około 1941 r. Jan Kołpanowicz z Krakowa usiłował zbudować za nim instrument, jednak przedsięwzięcie najprawdopodobniej nie doczekało się realizacji. Dopiero w 1947 r. firma Wacława Biernackiego z Krakowa ukończyła montaż pneumatycznych, jedenastogłosowych organów o jednym manuale i pedale, które w założeniu miały być częścią większego instrumentu, lecz ostatecznie w 1980 r. zostały zdemontowane i przekazane do kościoła karmelitańskiego w Pilźnie. W latach 1977-1981 firma Tadeusza Rajkowskiego z Włocławka wykonała nowe, mechaniczne, dwudziestoośmiogłosowe organy o dwóch manuałach i pedale, ponownie wykorzystując XVIII-wieczny prospekt. Niestety, był to wyjątkowo nieudany instrument, na co zwrócono uwagę już w dniu odbioru technicznego. Nic zatem dziwnego, że w 1989 r. rozpoczęła się budowa kolejnych organów (obecnych), która trwała do 1993 r. i była prowadzona przez firmę Jacka Siedlara z Modlnicy k. Krakowa. Nowy instrument, także ulokowany za zabytkową strukturą zewnętrzną, zawiera w sobie część elementów z poprzednich organów firmy Rajkowskiego.

W zbiorach klasztornych przechowywane są relikty stołu gry pierwotnego instrumentu z lat 1711-1713, będące najstarszym zabytkiem tego rodzaju na terenie Krakowa.

Warto podkreślić, że instrumentarium organowe bazyliki karmelitów Na Piasku składa się obecnie z czterech obiektów.
Są to:
1) opisane powyżej organy w nawie głównej, służące od lat celom koncertowym;
2) dwoje organów w kaplicy Matki Bożej Piaskowej;
3) pozytyw w kaplicy Matki Bożej Szkaplerznej (tzw. kaplicy brackiej).

Źródła:

Archiwum Firmy Organmistrzowskiej Tadeusza Rajkowskiego we Włocławku,
Archiwum Karmelitów Na Piasku w Krakowie,
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie.

Historia poszczególnych instrumentów została szczegółowo opisana w monografii pt. „Organy w Bazylice oo. Karmelitów Na Piasku w Krakowie” autorstwa Piotra Matogi. Książkę można nabyć w miejscowym klasztorze, w Wydawnictwie Polihymnia (http://www.polihymnia.pl/polihymniaS/sklep/index.php?products=product&prod_id=727) oraz u autora (kontakt e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).


Opracowanie: Piotr Matoga
organista, badacz historii organów w Krakowie. Prowadzi kwerendy w archiwach kościelnych, zakonnych, diecezjalnych i państwowych. Jest autorem książki pt. Organy w Bazylice OO. Karmelitów na Piasku w Krakowie (Lublin 2014) oraz szeregu artykułów publikowanych w periodykach naukowych: „Studia Claromontana" (od 2011 r.) oraz „Nasza Przeszłość" (od 2013 r.). Dla serii wydawniczej „Studia Organologica" przygotowuje cykl artykułów pt. Z badań nad historią organów w Krakowie. Jako prelegent bierze udział w konferencjach naukowych poświęconych muzyce i budownictwu organowemu w Polsce. Od 2010 r. jest organistą w parafii pw. św. Stanisława Biskupa i Męczennika w Krakowie-Kantorowicach.
p.matoga.organista@interia.pl

Festiwal 2017

Kontakt

Fundacja Ars Organi im. Bronisława Rutkowskiego
ul. Grodzka 60/13, 31-044 Kraków

KRS: 0000506013
Regon:123098179
NIP:676 247 54 95

www.arsorgani.pl
fundacja@arsorgani.pl

Tel.: (+48) 517 018 064